Farvelærer - I børnehøjde - men også for de voksne

For at blive i stand til at bruge farvelæren konstruktivt i sit arbejde, er der nogle ord eller begreber som man er nødt til at kende. Disse vil jeg nu gennemgå. Der er tale om Primær, sekundær og tertiær farver, kromatiske, akromatiske og monokromatiske farver, Farvens mættethed, valør og intensitet, Varme, kolde, brækkede og accent farver.

Herefter vil jeg komme ind på farveharmoni og farvekontraster.
Det kan godt lyde forvirrende. Jeg skal gøre mit bedste for at beskrive de forskellige områder så overskueligt som muligt.

                                                                 

Som indledning til farvelæren vil jeg her gennemgå den
Tolvdelte farvecirkel

Til dette afsnit har jeg benyttet følgende litteratur:
Bækgaard, Jette: Brilliant Colour Wheel for the professional user, Teko, Herning, 2. Oplag, 2. udgave
Edwards, Betty: 2006. Farver - om kunsten at blande farver. Aschehoug Dansk Forlag A/S. 1. udgave, 1. oplag
Itten, Johannes: 2008. Farvekunstens elementer. Borgen. 13. oplag

                                                                                                               


Det som min gennemgang af farvecirklen vil vise er, at når man har de 3 primære farver så kan man som udgangspunkt danne alle andre farver. Her gennemgås de primære, sekundære og tertiære farver.



http://www.itu.dk/courses/AMP/E2002/7/farver/farvelearer.htm


Som det ses på den tolvdelte farvecirkel, er der 3 farver imellem de primære, 3 farver imellem de sekundære og 1 farve imellem de tertiære farver.







Primærfarver

På farvecirklen ses det, at de 3 primære farver rød, gul og blå er placeret med lige lang afstand fra hinanden. Forbinder man dem med streger, danner de en ligesidet trekant. Dette synes jeg er godt illustreret på farvecirklen.

De 3 primære farver kaldes således, da man ud fra dem kan danne alle andre farver. Man er altså nødt til at have disse 3 farver for, at kunne blande de øvrige farver. "Du kan ikke lave en ren gul, ren rød eller ren blå ved at blande andre farver"

Sekundærfarver


De 3 sekundære farver, Orange, grøn og violet er placeret med lige stor afstand imellem hinanden. De danner derfor ligesom primærfarverne en trekant.

Ser man på farvecirklen ses det, at de 3 primære farver sammen med de sekundære farver danner en sekskant.

De sekundære farver er dannet ved at blande 2 primærfarver.

Gult og rødt: Orange

Gult og blår: Grønt

Rødt og blåt: Violet

Tertiærfarver

I modsætning til de primære og sekundære farver, som der findes 3 af hver af, findes der 6 tertiære farver. Disse er dannet ved at blande en primærfarve og nabo sekundærfarven.

Gult og orange: Gulorange

Rødt og orange: Rødviolet

Rødt og violet: Rødviolet

Blåt og violet: Blåviolet

blåt og grønt: Blågrøn

Gul og grønt: Gulgrøn

Som det ses har de tertiære farver navn efter begge de farver som indgår i blandingen. Navnet starter altid med primærfarven. (Gul, rød eller blå)



Kromatiske, akromatiske og monokromatiske farver

Kromatiske farver er de rene farver. Alle rene farver kan dannes ved at blande primærfarver i forskellige forhold. De kromatiske farver består derfor både af primær, sekundær og tertiære farver.
Akromatiske farver er er de neutrale farver som sort, hvid og grå
Privat billede

Monokromatiske farver, her er der tale om en ren farve (kromatisk farve) og de farvenuancer der dannes ved at blande farven med hvid, sort eller grå (akromatiske farver).

Privat billede

Farvens renhed
Ønskes en helt ren farve er farven ikke tilsat sort, hvid eller grå. Farvens renhed afhænger derfor af, hvor meget sort, hvid eller grå der er tilsat.

Kulør
Når man skal bestemme en farves kulør, sammenligner man den med de 12 farver som findes i farvecirklen. Det er ikke sikkert man kan finde den præcise farve men man kan finde udgangspunktet for farven hvilket er lig med farvens kulør.

Farvens intensitet
Rene farver er intense farver. Intensiteten er derfor et udtryk for farvens styrke eller afdæmpethed. Man kan tale om en farve som er klar og ren eller grålig, grumset eller farveløs. Dette afhænger af om der er tilsat hvid, grå eller sort. For at finde intensiteten sammenligner man "sin farve" med mættethedsskalaen.

Den monokromatiske farveskala for rød-violet

Privat billede af BCW

For at finde intensiteten gør man følgende:
Den rød-violette farve man arbejder med sammenligner man med farverne på den rød-violette farveskala. Den af farverne som minder mest om den man arbejder med, aflæser man nummeret på.

Privat billede af BCW


Når man har fundet ud af hvor på den rød-violette farveskala farven ligger, aflæser på den monokromatiske farveskala om det er en ren farve eller hvor mange procenter den er brækket med af henholdsvis, hvid, grå eller sort. Intensiteten kan derfor f.eks være, støvet, brækket med 25 % grå.
 
Farvens valør, afhænger af farvens renhed og mættethed. Jo større renhed og mættethed des større valør. Hvilket samtidigt betyder at mindre renhed og mættethed medfører en lille valør.

"valør,...., en farves klarhed eller lysstyrke; farvetone, nuance. Valør........og mætningsgrad til at beskrive en farve." denstoredanske.dk

Når man skal bestemme en farves valør, skal man se på hvor lys eller mørk den pågældende farve er i forhold til 7 trins valørskalaen i sort / hvid.
Billede S. 29, Betty Edwards
Dette gøres nemmest ved at lave en fotokopi, af den farve man arbejder med, i sort/hvid. Herefter sammenligner man sin fotokopi med valørskalen og aflæser denne.

Når vi har kuløren, intensiteten og valøren er vi i stand til at identificere en hvilken som helst farve.


Varme farver, Gul, gulorange, orange, rødorange og rød

Kolde farver, Violet, blåviolet,blå, blågrøn og grøn

Accentfarve, En farve som udgør max. 10 % af farvefladen men alligevel har en dominerende effekt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar